Colombia’s Peasant University, a Reflection From the Historical Ethos
La Universidad Campesina de Colombia, una reflexión desde el Ethos Histórico
Contenido principal del artículo
Resumen
This article, the result of the research, it is proposed, in a first moment, to show the ideological tensions present in the second half of the 20th century in the world and particularly in Colombia, where the creation of a peasant university is gestated as a way of the baroque ethos that faces, from the community formation, the diverse forms of violence in the territory. In a second moment, the assumed method is clarified as a hermeneutic reading from a quadruple historical ethos in contention. In a third moment, the different transitions through which this institution has gone through are presented. Among the findings, it is worth highlighting that the peasant university is the expression of the baroque community and peasant ethos, promoter of a solidarity economy and a grassroots political culture, capable of confronting and creating fissures to the giant realist ethos and its violence.
Descargas
Datos de publicación
Perfil evaluadores/as N/D
Declaraciones de autoría
Indexado en
- Sociedad académica
- Tecnológico de Antioquia
- Editorial
- Tecnológico de Antioquia - Institución Universitaria
Detalles del artículo
Referencias (VER)
Archila Neira, M. (1997). El Frente Nacional: una historia de enemistad social. Anuario Colombiano de historia social y de la cultura. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/30363
Castellanos, J. (2018). Bolívar Echeverría: el ethos barroco y la emancipación anticapitalista. La Izquierda Diario. https://www.laizquierdadiario.mx/Bolivar-Echeverria-el-ethos-barroco-y-la-emancipacion-anticapitalista
De Loyola, I. (2013). Ejercicios espirituales. Siglo XVII.
Echeverría, B. (2010). Definición de la cultura. Fondo de cultura económica.
Gaddis, J. L. (2006). The Cold War: a new history. Penguin.
Harvey, D. (2007). A brief history of neoliberalism. Oxford University Press.
Instituto Mayor del Campesino. (2019). Inicio. Recuperado el 28 de noviembre de 2024, de https://www.imca.org.co/
Kennedy, D. M. (1999). Freedom from fear: The American people in depression and war, 1929-1945. Oxford University Press.
Ledesma García, A., Marín Gómez, J., Sánchez Serna, M., & Sánchez Vasco, D. (2020). Learning and teaching English: an experience of rural school teachers. En Ledesma García, A. & Marín Gómez, J. The learning and teaching of English in El Oriente antioqueño: some initial reflections (págs. 151 - 180). Universidad Católica de Oriente. https://repositorio.uco.edu.co/server/api/core/bitstreams/e6ba8456-975b-431f-bb8d-b480c8c1d7f0/content
Letelier, G. (2017). ¿Qué son los principios de la doctrina social de la Iglesia? Theologica Xaveriana 183, pp. 85-111.
Malagón, N. (2015). Tiempos de cosecha. Instituto Mayor del Campesino: 52 años cultivando líderes y sostenibilidad. Trabajo de grado para optar al título de Historiador. Director Germán Mejía Pavón. Facultad de Ciencias Sociales. Pontificia Universidad Javeriana.
Ministerio de Educación Nacional. (2020, enero 24). El Gobierno Nacional y la Universidad Autónoma Indígena Intercultural (UAIIN) siguen haciendo historia por la Educación Superior con la firma del convenio que garantizará recursos para su funcionamiento. Recuperado el 28 de noviembre de 2024, de https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/392462:El-Gobierno-Nacional-y-la-Universidad-Autonoma-Indigena-Intercultural-UAIIN-siguen-haciendo-historia-por-la-Educacion-Superior-con-la-firma-del-convenio-que-garantizara-recursos-para-su-funcionamiento
Pavón, E. (2018). Entrevista en el Instituto Mayor del Campesino IMCA. Antes Universidad Campesina. Archivo propio.
Pérez-Ramirez, F. (2019). Emergence of Another University: popular, indigenous, peasant and inter-cultural. Revista Encuentros, No 10, Julio – Diciembre, pp. 61 – 85. Doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.3241397
Pérez-Ramírez, F. (2024). Paz Territorial y Ethos Barroco en el Sur Occidente de Colombia: La Universidad Intercultural de los Pueblos. Revista Ciudad Panz-ando, 17(1). 57-69. Doi: https://doi.org/10.14483/2422278X.21694
Pérez, F. & Hincapié, A. (2022). Modernidad, capitalismo y universidad. Contienda entre los cuatro ethos históricos en Bolívar Echeverría. Praxis & Saber, 13(34), e13409. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n34.2022.13409
Ramírez, O. U. (2012). Banana Republic of Ciénaga Ochenta años sin olvido de la United Fruit Company y la huelga y masacre de 1928 (Doctoral dissertation, Pontificia Universidad Javeriana). https://core.ac.uk/reader/71420140
Red Nacional de Acueductos Comunitarios de Colombia. (2017). Iniciativa legislativa para el fortalecimiento y la defensa de los acueductos comunitarios. Instituto Mayor del Campesino IMCA, Acueductos Comunitarios y Organizaciones Sociales y Ambientalistas.
Universidad Autónoma Indígena Intercultural. Inicio. Recuperado el 28 de noviembre de 2024, de https://uaiinpebi-cric.edu.co/